dinsdag 11 december 2012

Clean up! #beautyproducts #make-up

Het is van belang dat je zo af en toe eens je spulletjes checkt op datum. Niet alleen medicatie, maar ook beautyproducten vervallen. Er staat ook een logo op: lijkt op een doosje dat open staat (zie afbeelding hieronder). De 12 M wil zeggen: 12 maanden.
Dus crèmekes die al 2 jaar in je kast staan... dans la poubelle! Lipstick of mascara die niet meer geuren zoal het hoort of waar je twijfels bij hebt: trash! Het zijn spullen die je op je huid smeert, let er dus mee op!  Ze zouden je huid kunnen irriteren.



Ik geef je enkele tips:

- foundation: een liquide foundation moet je na een jaar zeker weg doen. Je kan het ook merken als het wat olie-achtig of waterachtig wordt, een geurtje heeft of niet meer goed smeerbaar is. Het is dan beter om hem weg te gooien, dan dat je je huid schaadt.

- poeders: om af te poederen na je foundation, of ook poederblushes en oogschaduw: deze houden wel lang, een goeie 2 jaar. Als ze korrelen of ook moeilijk aan te brengen zijn : weg ermee!

- mascara: die zijn echt van heeeel korte duur, een maand of 3 tot 6. Elke dag gebruiken dus! En niet gaan pompen met je borsteltje in je tube mascara!!! Niet weg en weer schuiven dus, if you know what I mean. Zo pomp je lucht in je omhulsel en dat zorgt ervoor dat je mascara gaat uitdrogen. Niet doen dus!

- lippenstift en gloss: let op dat je het hier hygiënisch aanpakt... Breng lippenstift met een penseel aan, met je vingers is geen zo'n aanrader.

- nagellak: als ze niet goed meer lakt, ... je kan het al raden? WEG! Een kleine tip: bewaar je nagellak (tja, niet als je er 100 hebt) in de koelkast! De lak droogt dan sneller als je net je nagels hebt gelakt.

Kortom: alles waar je over twijfelt, slecht geurt of niet meer zo ok uit ziet: in de vuilbak en nieuwe deftige producten aanschaffen.
Oh ja, je kwasten en penselen moet je ook verzorgen: ontsmet ze regelmatig en voorzie ze regelmatig van een goeie wasbeurt met bijv. babyshampoo. De werking kun je hier lezen...

Eens op een rijtje hoe lang ongeveer iets houdbaar blijft:

Mascara - 3 tot 6 maanden
Lipgloss - 6 tot 12 maanden
Lipstift - 12 maanden
Foundation - 12 maanden
Oogschaduw - 24 maanden
Oogpotlood - 24 maanden
Nagellak - 24 maanden


Wist je dat? En nu weggooien, wishlist maken voor Kerst en flink gebruiken nu! Make-up hoort op je gezicht, niet in je kast :-)

with style
x

Volg me op TwitterFacebook en Bloglovin. Thank you!

4 opmerkingen:

  1. Mijn mascara gaat na drie maanden zonder fout in de vuilbak. Hij is dan eigenlijk ook wel op :)als ik de drie maanden al haal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou het wel in de gaten maar mijn foundation en mascara is meestal wel op tegen de vervaldatum :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor nagellak vind ik het niet zo spannend en ben ik niet zo kritisch, daar hanteer ik inderdaad de regel dat als het nog goed lakt dan blijft het, maar wordt het stroperig dan gaat het idd dans la poubelle! Ik pakte laatst een primer van Benefit (heb ik iets van 2 jaar) en dat was gaan schiften, merkte het direct.. dus die heb ik snel ook weggedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er haast geen acht op sla of iets al dan niet 'vervallen' is, als het op make-up aankomt. Enkel bij eyeliner of mascara, omdat die dan toch uitdrogen :)

    BeantwoordenVerwijderen